Czym zajmuje się pulmonologia? Jakie choroby leczy pulmonolog?

Pulmonologia jest dziedziną medyczną, która koncentruje się na chorobach układu oddechowego człowieka.

Są to te schorzenia, które związane są z pracą dróg oddechowych. Lekarz pulmonolog zajmuje się ich leczeniem, diagnozowaniem, badaniem oraz odpowiada za profilaktykę.

Jakimi chorobami zajmuje się pulmonolog?

Choroby układu oddechowego to te, które wiążą się przede wszystkim z funkcjonowaniem płuc. Do najpowszechniej występujących schorzeń zalicza się:

astmę – jest to przewlekła choroba zapalna związana ze wzmożoną aktywnością oskrzeli. Objawia się dusznościami, świszczącym oddechem, uciskiem w klatce piersiowej i kaszlem. Astmę dzieli się na oskrzelową oraz sercową;
mukowiscydozę – wrodzona choroba, która może prowadzić do niewydolności oddechowej lub do uszkodzenia płuc;
gruźlicę – śmiertelna choroba zakaźna, która może atakować nie tylko układ oddechowy, ale także ośrodkowy układ nerwowy, naczynia krwionośne, układ kostno-stawowy, układ limfatyczny, skórę oraz układ moczowo-płciowy;
zapalenie płuc – choroba ta atakuje pęcherzyki płucne i najczęściej jest wywołana przez infekcję lub bakterie;
grypę – wywoływana przez wirus grypy choroba układu oddechowego;
przewlekłą obturacyjną chorobę płuc (POCHP) – zmniejsza drogi oddechowe, co może prowadzić do ograniczenia przepływu powietrza.

Pulmonologia – badania

Pulmonolog w ramach konsultacji lekarskiej może zlecić pacjentowi przeprowadzenie określonych badań, które mają na celu wyjaśnić przyczynę występujących u niego objawów. Pacjent, który skarży się na dolegliwości układu oddechowego może mieć przeprowadzone następujące badania:

USG płuc,

rezonans magnetyczny (MR),

RTG klatki piersiowej,

tomografia komputerowa (TK),
spirometria oraz bronchoskopia.

Nierzadko zdarza się, że pulmonolog zleca przeprowadzenie badań laboratoryjnych, takich jak oznaczanie markerów nowotworowych lub morfologia.

Kiedy udać się do pulmonologa?

Jeśli pacjent obserwuje u siebie niepokojące objawy, których przyczyną może być układ oddechowy, to powinien udać się na konsultację pulmonologiczną do lekarza specjalisty. Do najczęstszych objawów nieprawidłowego funkcjonowania dróg oddechowych zalicza się: duszności, świszczący oddech, ucisk w klatce piersiowej, płytki oddech lub kaszel.

Na wizytę do pulmonologa udać powinni się także ci pacjenci, którzy cierpią na takie dolegliwości jak: plucie krwią podczas kaszlu, a także powtarzające się infekcję dróg oddechowych.