Charakterystyka i przebieg zabiegu korekcji uszu

Korekcja odstających uszu to jeden z najpopularniejszych zabiegów chirurgicznych ostatnich lat. Ta nieskomplikowana operacja pozwala osiągnąć zadowalające efekty i pozbyć się trapiących pacjenta kompleksów. Nie pozostawia przy tym dużych blizn a rezultat zabiegu utrzymuje się naprawdę długo. Jak dokładnie wygląda chirurgiczna korekcja uszu, jakie są jej efekty, wskazania i przeciwwskazania oraz czy zabieg ten boli, dowiesz się czytając dalszą część tekstu.

Wskazania do zabiegu korekcji uszu

Otoplastyka, czyli operacja plastyczna uszu to zabieg, który wykonywany jest zazwyczaj z przyczyn estetycznych. Wyraźnie odstające uszy są przyczyną kompleksów pacjentów w różnym wieku, w tym dzieci, które wstydzą się swojego wyglądu popadając w coraz niższą samoocenę. Wskazaniem do tego typu zabiegu jest również mechaniczne uszkodzenia płatka lub chrząstki ucha w wyniku urazu czy wady wrodzonej. Korekcję uszu należy wykonywać dopiero po ukończeniu przez dziecko 6 roku życia, ponieważ do tego czasu ucho zmienia swój ostateczny wygląd a wszelkie odchylenia w jego wyglądzie mogą samoistnie powrócić na właściwe tory. Wiek dziecięcy to również najlepszy czas na tego typu zabiegi, ponieważ chrząstka jest jeszcze elastyczna, co ułatwia nadanie jej odpowiedniego kształtu.

Jak wygląda przygotowanie i zabieg korekcji uszu?

Otoplastyka to nieskomplikowany zabieg przeprowadzany głównie u dzieci w wieku szkolnym. Zazwyczaj przeprowadzana jest w znieczuleniu miejscowym lub ogólnym, wszystko zależy od wieku pacjenta i jego chęci współpracy z chirurgiem. Zabieg trwa od 1,5 do 3 godzin i nie wymaga długotrwałej hospitalizacji pozabiegowej. Jeszcze przed samym zabiegiem przeprowadzona zostaje konsultacja lekarska, która ma na celu ustalenie, czy pacjent może zostać poddany operacji i jak ma ona przebiegać. Zabieg korekcyjny ucha to zabieg wykonywany w klinikach prywatnych, najczęściej w dużych aglomeracjach miejskich, takich jak Warszawa, Kraków, czy Trójmiasto. I tak, miejscem, które świadczy tego typu usługi jest gabinet chirurgii plastycznej – Derm-Estetyka Medycyna Estetyczna w Gdyni, który oferuje kompleksowe podejście do zwalczania kompleksów na punkcie wyglądu, w tym również uszu.

Korekcja ucha rozpoczyna się nacięciem skóry z tyłu ucha, tak by chirurg uzyskał dostęp do jego chrząstki. Następnym krokiem jest jej uformowanie i nadanie uchu pożądanego kształtu. Na koniec zakładane są cieniutkie szwy. Aby efekt zabiegu był trwały i widoczny należy bezwzględnie przestrzegać zaleceń lekarza, które przekazywane są zaraz po zakończeniu korekcji.

Czy otoplastyka to bolesny zabieg?

Wśród obaw pacjentów dotyczących zabiegu korekcji uszu jest przede wszystkim strach przed bólem. Nie ma jednak powodów do obaw. Otoplastyka, jak każdy zabieg chirurgiczny przeprowadzany jest w znieczuleniu. Zazwyczaj jest to znieczulenie miejscowe, kiedy to pacjent zostaje w pełnej świadomości, jednak nie czuje bólu. W przypadku małych dzieci, które mogą bać się całej otoczki szpitalnej stosuje się znieczulenie ogólne, czyli narkozę.

Jak już ustaliliśmy, sam zabieg korekcji uszu nie boli. Należy być jednak świadomym, że jest to ingerencja w nasze ciało, dlatego po zabiegu może wystąpić zasinienie, zaczerwienienie a nawet ból uszu. Jest to jednak całkowicie normalna reakcja organizmu, która potrwa maksymalnie kilkanaście dni. Ból ten można oczywiście łagodzić przy pomocy ogólnodostępnych środków przeciwbólowych. Ważne jest również dbanie o okolicę zabiegu i unikanie wszelkich otarć i nacisku na uszy, które również mogą powodować ból.